به‌جای اینکه به مردم بگوییم چه نخوانید، بگوییم چه بخوانید

 

 

سادات اخوی در گفت‌وگو با فارس:

به‌جای اینکه به مردم بگوییم چه نخوانید، بگوییم چه بخوانید

خبرگزاری فارس: سیدمحمد سادات اخوی که اخیرا مجموعه اشعار مذهبی‌اش منتشر شده معتقد است در زمینه نقد شعر مذهبی و مداحی امروز بهتر است به‌جای اینکه به مردم بگوییم چه نخوانید، بگوییم چه بخوانید.

سیدمحمد سادات اخوی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبی فارس، درباره انتشار مجموعه شعر اخیر خود با محوریت اهل بیت گفت: این مجموعه با عنوان «بی‌نام...» مجموعه شعرهای سال‌های 69 تا 86 را دربرمی‌گیرد که انتشارات حوا آن‌ را در 276 صفحه منتشر کرده است و طراحی روی جلد اثر «سید رضا قاضی‌راد» است که پس از 10 سال با این مجموعه کار تصویرگری را از نو آغاز کرد.
وی درباره قالب‌های شعری مجموعه فوق عنوان داشت: در مجموعه «بی‌نام...» از قالب‌های کلاسیکی مثل قصیده، غزل، مثنوی، مربع ترکیب، مسمط و ترجیع بند تا قالب‌های نو که نیمایی و سپید است، شعر دارم. معمولا در اشعار مذهبی سال‌های اخیر به خصوص دو دهه گذشته کمتر کارهای نو شده و یا کارهای نو به ندرت در قالب‌های سنتی بیان شده که در این مجموعه قالب‌های نو هم هست.
سادات اخوی با بیان اینکه در مجموعه شعرش دو مثنوی بلند یکی درباره حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) با عنوان «قصه شهریار» و دیگری مثنوی اربعین با عنوان «از دور» وجود دارد، تصریح کرد: برخی از شعرها را پیش از این با «قیصر امین‌پور» روبرو کرده بودم و ایشان تصحیح کرده بودند.
وی از وجود اشعاری درباره «عبدالله بن حسن»،؛ «امام‌زاده صالح» و «حضرت معصومه (س)» در «بی‌نام...» خبر داد و افزود: کل مجموعه را فقط به دو نفر هدیه کردم. یکی به «قیصر امین‌پور» و دیگری به پدربزرگم «محمدعلی کهرمیان» که دستی هم در شعر مذهبی داشت.
سادات اخوی در آسیب‌شناسی شعر مذهبی امروز اظهار داشت: 12 سال پیش مجموعه مقالاتی 15 قسمتی با عنوان «بر منبر یادآوران» در یکی از روزنامه‌ها می‌نوشتم که هنوز آن موقع بحث نقد شعر مذهبی و مداحی پاپ مثل امروز نبود. بنظرم رسید که شاید الآن که همه مشغول انتقاد هستند، وقت انتقاد نیست و بهتر است نمونه ارائه دهیم و اصلاح به این شکل انجام شود. یعنی به‌جای اینکه به مردم بگوییم چه نخوانید، بگوییم چه بخوانید.
وی خاطرنشان کرد: بین مطالعه کنندگان شعز مذهبی و غیر مذهبی به معنای خاص، یک فاصله ایجاد شده که من در این مجموعه سعی کردم هم مخاطب مذهبی و هم مجموعه شعرشناس را ارضا کنم. چون معمولا مجموعه شعرهای مذهبی برای اهل منبر منتشر می‌شود، از این‌رو سعی کردم ان‌شاءالله اول مجموعه شعر باشد، بعد مذهبی.
انتهای پیام/

 
منبع تازه های ادبی       :
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد