سند منشور آزا دی نوع بشر

موضوع:عمومی
سند منشور آزا دی نوع بشر

اینک که به یاری پروردگارتاج سلطنت ایران و بابل وکشورهای جهات اربعه را بر سر گذاشته ام اعلام میکنم تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق پادشاهی را به من می دهد دین و آئین و رسوم ملتهائی را که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکّام و زیردستان من آئین و رسوم ملّت هائی را که من پادشـاه آنها هستم یا ملّت های دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا نسبت به آنها توهین نمایند . از امروز که من تاج سلطنت بر سر میگذارم تا روزی که زنده هستم و مـزدا توفیق سلطنت را به من میدهد هرگز سلطنت خود را بر هیچ ملّتی تحمیل نخواهم کرد ، هر ملّت آزاد است که مـرا به سلطنت خود قبول کنـد یا ننماید و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بخواند من برای سلطنت آن ملّت به جنگ مبادرت نمی کنم . تا روزی که من پادشـاه ایـران و بابـل و کشورهـای جهات اربعـه هستم نخواهم گذاشت که کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد من حقّ او را از ظالم خواهم گرفت و به او مسترد می نمایم و ستمگر را مجازات خواهم کرد تا روزی که من پادشاه ایران هستم نخواهم گذاشت مال غیرمنقول یامنقول دیگری را به زور یا به طرق دیگری بی آنکه بهایش پرداخت شود و رضایت صاحبش جلب گردد مال تصّرف گردد . من تا روزی که زنـده هستم نخواهـم گذاشت که کسی انسـان دیگری را به بیـگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد او را به کار بگمارد . من امروز اعلام می کنم هر کس آزاد است هر دینـی را که میـل دارد بپرستد و در هـر نقطه که مایل باشد سکنی گزیند به شرط آنکه در آن نقطه حقّ کسی را غصب ننماید . هـر کس مجـاز است هر شغلی را که مایل است برگـزیند و مـال خود را به هر گـونه که صلاح می دانـد صرف کند به شرط آنـکه ضرری به دیگری نرسد .من اعلام می کنم هر کس مسئول اعمـال خود می باشد و هیچ کس را نبـاید به مناسبت تقصیـری که یکی از بستگانش مرتکب گشته مجازات نمود و مجازات برادر گناهکار و برعکس اکیداً ممنوع می باشد و اگر فـردی از خانواده ای و یا از طایفه ائی تقصیری مرتکب گردید فقط می توان همان فرد خاطی را به مجازات رسانید و نه شخص دیگری . تا روزی که من به یاری مزدا سلطنت می کنم اجازه نمی دهم مـردان و زنـان را به عنوان غلام و برده و کنیز بفروشند ، حکّام و زیردستان من ناگزیر و وظیفه دارند که در حوزه ی حکومت ومأموریت خود از این عمل ( خرید و فروش مردان و زنان ) به عنوان غـلام و بـرده و کنیـز جداً ممانعت نموده و رسم بردگی در جهان باید بکلی برافتد و از مزدا می خواهم مرا در راه تعهداتی که نسبت به ملّت های ایران و بابل و ملّتهای مملکت جهات اربعه بر عهده گرفته ام توفیق گرداند .دوست عالم انسانیّت / طالب حکمت / راست و درستکار / رهبر خردمند و واقع بین / بلند همّت / فاتح چیره دست / قوی الاراده / پدر مهربان ، دلسوز ، بامحبّت و رحیم / شاه شاهان ... کورش کبیر
بیست و پنج قرن پیش / نوشته بر کتیبه تاریخی در ویرانه ی اور / بین النهرین

نکویش ندانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد
نوشته شده در دوشنبه 6 خرداد 1387 - 15:46:21سایت شعر نو:
ارسال از شهرام بیانی
نظرات 1 + ارسال نظر
آروین سه‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:16 ق.ظ http://arvin-shojae.blogspot.com

تو هم مثل من بدون ((نظری)) می خوای یک روزه راه یک ساله رو بریم با هم تبادل لینک (اجازه می دی وبسایت تورو بزارم تو هم بزاری اگه خواستی به کلبه من بیا بگوووووووووووووووووو نظر *****بده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد